قرآن و زندگی


قرآن و زندگی


تاثیرقرآن در کاهش اضطراب

تاثیر قرآن در کاهش اضطراب

آدمی به عنوان پیچیده ترین موجود ،دارای نیازهای متعدد ومتنوعی است او سراپا نیازمند آفریده شده و همه ی زندگی او را نیاز در بر گرفته ، ریشه ی احساس به دین ،ژرف و عمیق است واین احساس یک وابستگی مطلق است .انسان گرایش وکشش های دائمی به سوی آفریدگار خویش داردوزمزمه ها طلب ها،راز ونیازها یش نیز برخاسته از آن کششهاست.

عبادت تجلی خواست روحی بشراست ومنظومه ی عبادات نیز شکل دادن وقالب ساختن برای آن حقیقت و تجلی فطری است که در عمق فطرت انسان وجود دارد آدمی قادر نیست از قلمرو راز ونیاز بگریزد،انسان ممکن نیست که خود را نیازمند خداوند احساس نکند . اگر احساس کرد که در زندگی او خدایی نیست ، مثل مگس های خشک پائیزی می شود که به محض این که به شیشه میخورد ، بی صدا می میرد . یکی از نیازهای بشر ، گوش دادن به کلام خداوند است حتی آوای دلنشین قرآن نیز دردهای او را تسکین می دهد ونیازش را بر می آورد .

بررسی میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب قبل وبعد از انجام اقدامات شخصی و درمانی :

اضطراب پدیده شایع عصر ماست ،اما پیشینه ای به طول تمامی تاریخ دارد واز این رو ، همواره مورد توجه بوده است . قطعا اضطراب زیاد آثار و زیان های جدی بر جسم وروان وروابط اجتماعی می گذارد،ودر نتیجه ،کنترل ومهار آن همیشه توصیه شده است . در تحقیقات فراوان ، تأثیر انواع موسیقی ، برکاهش اضطراب ، مورد ارزیابی قرار گرفته است . یکی از اقسام موسیقی ، موسیقی ناشی از تلاوت قرآن کریم است ، این موسیقی عرفانی و دلپذیر، یکی از با شکوهترین ابعاد اعجاز بیانی قرآن مجید است . حتی گوش دادن به آوای قرآن نیز روی روح وروان انسان تأثیر فراوان گذاشته و باعث کم شدن اضطراب ودلهره می شود ،حتی گوش دادن به قرآن ویا خواندن قرآن نیز، باعث ازبین رفتن افسردگی می شود وبه انسان آرامش می دهد .

در بخشهای داخلی وجراحی بیمارستان امام حسین وامام خمینی اصفهان برروی چند بیمار این آزمایش را انجام دادند که قبل از عمل مرض به آوای قرآن گوش داد ویا خود مرض قرآن خواند وهمین امر باعث شد از اضطراب بیمار کاسته شود وعمل با موفقبت بهتری انجام شود . در چند بیمارستان تهران نیز این کار را انجام دادند که تأثیر بسیار زیادی داشت.

بیشتر دانشجویان ودانش آموزان قبل از امتحان برای کم شدن اضطراب خود آیِه الکرسی می خوانند شاید بعضی از آنها هم ندانند که این امر باعث کم شدن اضطراب می شود ولی با خواندن این آیات قرآن بهتر می توانند امتحان دهند واز اضطراب آنها کاسته می شود.

راه نجات از احساس تنهایی ،نا امنی وپوچی و وانهادگی و..... در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پای آن وحی وپای دیگر عقل است .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهدی هادی نژاد | تاريخ: شنبه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |